Audi A3 (2003- 2012)
Premiejager
De Audi A3 viel vanaf de eerste introductie in 1996 direct in de smaak bij de zakelijke rijder. De A3 bewees als geen ander dat de uitstraling en het rijcomfort van een grote auto, zijn te verenigen in een compacte handelbare auto. Audi gaf hier zelf de naam "Premium class" aan. Sinds kort staat de geheel nieuwe A3 bij de dealer. Heeft deze nieuwkomer dezelfde onweerstaanbare aantrekkingskracht op de zakelijke rijder?
Wie fan is van Audi heeft met de A3 een betaalbaar instapmodel dat veilig en modern is. Voor buitenstaanders blijft de A3 een dure middenklasser die weinig meerwaarde biedt boven andere merken.
Plus
- Hoog veiligheidsniveau
- Smetteloze afwerking
Min
- Veel geld voor veel imago en weinig auto
- Dieselmotor mist raffinement
Conclusie
De Audi A3 is een auto waar verschillende doelgroepen heel verschillend naar zullen kijken. Daarom bij deze Audi A3 eveneens 3 conclusies:
Voor de Audi-liefhebber De nieuwe Audi A3 is goed nieuws voor de Audi liefhebber, deze premium class weet zich op opnieuw twee punten duidelijk te onderscheiden: uitstraling en sportieve rijeigenschappen. Bovendien is de techniek (met name de veiligheid) weer helemaal bij de tijd. De standaarduitrusting is beduidend rijker dan voorheen, zij het in vergelijking met de concurrentie nog steeds karig.
Voor de huidige A3 rijder Wie de nieuwe A3 met de oude vergelijkt, zal een aantal belangrijke verschillen vinden. De scherpe randjes zijn van de auto af. De stoelen zijn minder hard, de motor minder gretig (maar presteert beter) en de remmen minder bijterig. De standaarduitrusting is rijker dan voorheen. Ondanks dat blijft de nieuwe Audi A3 echter een zeer kostbare auto, waarbij een forse premie wordt betaald voor die vier ringen op de neus. Toch is het moeilijk een andere auto te vinden die exact deze combinatie van sportiviteit en degelijkheid biedt.
Voor wie op zoek is naar compacte middenklasser In de ogen van een buitenstaander is de Audi A3 niet meer dan een goed uitziende compacte auto. Wie niet bekend is met het imago van Audi, zal deze nieuwkomer geen tweede blik waardig gunnen. De buitenstaander zal de A3 ervaren als een uitstekend rijdende, maar onverklaarbaar kostbare auto. Het imago kost omgerekend namelijk zo'n € 10.000 extra. Prijstechnisch gezien is de uitrusting ronduit karig (maar de actieve veiligheid groot) en de techniek niet zo verfijnd als die van de laatste Japanse diesels.
Audi A3 135 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
123.316 km - 2012 € 8.950,-
61.072 km - 2016 € 18.950,-
147.555 km - 2013 € 13.500,-
32.345 km - 2023 € 34.940,- incl. BTW
169.689 km - 2012 € 9.950,-
217.777 km - 2015 € 284,-
236.872 km - 2003 € 1.250,-
46.910 km - 2020 € 24.940,-
84.357 km - 2017 € 27.995,-
70.559 km - 2018 € 11.500,-
16.806 km - 2023 € 39.940,- incl. BTW
178.030 km - 2014 € 12.895,-
310.575 km - 2003 € 1.350,-
181.339 km - 2004 € 4.945,-
94.916 km - 2017 € 19.950,-
76.380 km - 2021 € 23.850,- incl. BTW
176.551 km - 2014 € 18.945,-
69.059 km - 2022 € 28.940,- incl. BTW
225.525 km - 2014 € 11.950,-
114.719 km - 2016 € 21.945,-
81.320 km - 2009 € 7.250,-
91.961 km - 2020 € 32.950,-
131.149 km - 2010 € 10.750,-
75.466 km - 2017 € 20.750,-
Audi A3 Limousine 2.0 TFSI Quattro 3x S-Line /PANODAK/VIRTUAL/CARPLAY/MASSAGE/KEYLESS/STOELVERW./ACC
117.517 km - 2017 € 26.950,-