Citroen C5 (2000 - 2008)
Twee voor de prijs van de ene
Als een opvolger van een auto wordt geïntroduceerd, is de nieuweling bijna altijd iets groter, iets luxer en ook iets duurder. De introductie van de Citroën C5 is echter een speciaal geval. De C5 is niet alleen de opvolger van de Citroën XM, maar ook die van de Xantia. Om de XM-rijder niet teleur te stellen is de C5 minstens even comfortabel en ruim. Maar om niet van de Xantia-rijder te vervreemden, is de C5 nauwelijks duurder dan de Xantia. Slaagt Citroën er in het comfort en de luxe van een topmodel naar het prijssegment van de luxe zakenauto te brengen?
De Citroen C5 volgt de XM en de Xantia op. Dat doet de grote Citroen door maximaal comfort en slimme techniek te bieden. Daarmee maakt Citroen een sprong vooruit en is de C5 een uniek aanbod.
Plus
- fantastisch veersysteem
- ruim
- nette prijs
Min
- onhandige hoofdsteunen achterbank
- op details niet altijd even doordacht
- matig zicht in binnenspiegel
Conclusie
Krijgt de huidige Xantia-rijder een XM voor de prijs van een Xantia? Nee. Is de XM-rijder dan verplicht een stap terug te doen? Allerminst. Citroën zet met de C5 een auto neer die beide doelgroepen zal aanspreken. Het comfort van het Hydractive III veersysteem, de vooruitstrevende techniek en de gigantische ruimte die de C5 herbergt zijn aan beide groepen besteed. Door een brede keuze in motoren en uitrustingsniveau's aan te bieden, kan de C5 een waardige opvolger van zowel de Xantia als de XM vormen.
Voor wie geen Citroën rijdt is de C5 zeker geen auto om over te slaan. Citroën spreekt zelf van techniek waar je wat aan hebt, en daarmee slaat Citroën de spijker op z'n kop. Alle geavanceerde techniek die de C5 aan boord heeft is niet een andere manier om hetzelfde doel te bereiken, maar laat de C5 op een aantal punten echt uitblinken. De meedenkende elektronica verstaat z'n werk goed en maakt het rijden aangenamer, de binnenruimte is enorm en de motoren helemaal van deze tijd. Het Hydractive veersysteem maakt de C5 niet alleen concurrerend maar vooral uniek.
Citroen C5 75 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
9.750 km - 2022 € 37.645,-
56.125 km - 2020 € 26.495,- incl. BTW
43.967 km - 2021 € 24.945,- incl. BTW
54.154 km - 2021 € 26.925,- incl. BTW
486.531 km - 2005 € 1.250,-
13.789 km - 2023 € 35.995,- incl. BTW
207.643 km - 2008 € 4.995,-
130.174 km - 2008 n.o.t.k.
238.736 km - 2014 € 2.250,-
182.884 km - 2013 € 6.450,-
102.463 km - 2019 € 18.950,-
210.962 km - 2003 € 675,-
218.986 km - 2008 € 4.350,-
49.931 km - 2022 € 26.390,- incl. BTW
68.352 km - 2022 € 25.390,- incl. BTW
35.352 km - 2021 € 28.940,- incl. BTW
192.294 km - 2006 € 2.950,-
218.374 km - 2005 € 2.250,-
50.062 km - 2010 n.o.t.k.
108.081 km - 2020 € 23.450,- incl. BTW
121.460 km - 2013 € 7.950,-
127.842 km - 2013 € 9.950,-
286.334 km - 2009 € 1.750,-
135.400 km - 2006 € 3.999,-
193.764 km - 2011 € 4.750,-